Priredila: Leali Osmančević, mag. comm., asistentica na Odjelu za komunikologiju, Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb
Djeca su jedna od najosjetljivijih društvenih skupina, ali i jedna od najprihvaćenijih u širem društvenom kontekstu. Ukratko, lako ih je prihvatiti, a i međusobno se mogu vrlo brzo razumjeti, čak i kada ne dolaze iz iste kulture. Naime, bez obzira na društvene različitosti, djeca vršnjaci imaju iste potrebe i samim time iste ili slične interese, te i bolje međusobno razumijevanje. U nastavku teksta donosimo samo neke od smjernica kako djecu bolje upoznati s njihovim vršnjacima iz drugih kultura i kako ispuniti vrijeme djeci čije kulture nisu jednake.
Kako da se dijete iz druge kulture osjeća sigurno i ugodno u drugoj, prevladavajućoj kulturi?
- Sigurnost, a uz to vezano i povjerenje, iznimno je važno kod djece svih kultura. Osigurati im te dvije vrlo važne emocije znači razgovarati s njima, saznati imaju li dodatna pitanja o okruženju u kojem se nalaze, i mogu li navesti sličnosti i razlike između svoje i trenutne kulture te ih predstaviti ostalima. Ovakav pristup omogućava, ne samo djeci već i odraslima, bolji i cjelovitiji uvid u njihovo poimanje vlastite, i eventualne nedoumice vezane uz drugu kulturu.
- Kako ne bi došlo do takozvanog „sukoba kultura“ (eng. „cultural clash“) neizmjerno je važna komunikacija temeljena na povjerenju, ali i još jednom značajnom obilježju, a to je – kreativnost. Postoje brojni kreativni primjeri kako djecu iz dvije (ili više) različitih kultura poučiti ostalim kulturama – na primjer, osnovne komunikacijske izraze napisati na papiriće i na taj način učiti kako se na nekom jeziku primjerice izgovaraju rečenice koje se koriste pri prvom susretu s djetetom druge kulture.
- Još jedna neizostavna vještina je aktivno slušanje i osluškivanje osjećaja te komunikacijskih i ponašajnih obrazaca djeteta iz druge kulture. Pokazuje li sram u određenim situacijama? Strah? Radost jer je prepoznalo nešto iz svoje kulture? Uspješna komunikacija s djetetom ne može biti uspješna ukoliko izostaje vještina aktivnoga slušanja.
Kako promovirati drugu kulturu u trenutno prevladavajućoj?
Postoji važan pojam kada je riječ o upoznavanju drugih kultura, posebice među djecom, a to je kulturalna empatija, koja djeci omogućava dubinsko upoznavanje i razumijevanje druge kulture te dublji uvid u nečije običaje, obrasce ponašanja, komunikaciju i slično.
U nastavku je nekoliko primjera/savjeta kako upoznati djecu i različite kulture iz vlastitoga doma i poznate okoline:
- Knjige, posebice didaktičke, sjajan su alat za upoznavanje drugih kultura. One mogu pomoći djetetu naučiti najbitnije o drugoj kulturi, ali biti i koristan alat djetetu iz te kulture – pomoćni alat kroz koji će svojim vršnjacima, pa čak i odraslima, pokušati dočarati svoju kulturu.
- U digitalnoj eri, videozapisi su neizostavan dio upoznavanja djeteta s motivima druge kulture – na tržištu, čak i na besplatnim provjerenim platforamama, prisutni su brojni audiovizualni materijali koji djeci doslovce otvaraju nove svjetove, dok, s druge strane, djeci koja pripadaju toj kulturi daju uvid i podsjetnik na njihove običaje, načine igre, prirodnu okolinu i sl.
- Također, djeca su sjajni učenici kada rješavaju zadatke i kada su upućeni da će na kraju otkriti nešto potpuno novo. Brojni kvizovi i društvene igre mogu se preuzeti s interneta, ali još je zabavnije izraditi ih sam kod kuće uz kreativnost i suradnju djece i odraslih.
Bližeći se kraju ovoga teksta, ukoliko u svojoj okolini imamo djecu, pokušajmo zajedno s njima odabrati jednu ili dvije kulture o kojima ne znamo dovoljno, te koristeći barem neke od savjeta, napraviti mali dnevnik kultura koji će djeci zasigurno ostati u lijepom sjećanju. U dnevniku se mogu nalaziti fotografije iz časopisa, bilješke nakon odgledane emisije, osnovne komunikacijske fraze određene kulture – sve što dječja kreativnost poželi!