Priredila: Suzana Matošević
„Svaki dan moramo moliti u obitelji; naša je primarna dužnost naučiti našu djecu moliti jer čvrsto vjerujemo da su praktični primjeri i svjedočanstvo roditelja vlastitim životom ključan element molitvenog odgoja…Obitelj koja zajedno moli ostaje međusobno povezana: obitelj koja moli je obitelj koja spašava!“
Sv. Ivan Pavao II
UVODNA RIJEČ O OBITELJSKIM KATEHEZAMA
Predlažemo Vam da započnete vaše obiteljske kateheze, te uistinu posvjedočili primjerom kako su roditelji prvi odgojitelji u vjeri. Ne morate imati nekakva posebna znanja, kao što su npr. katehetska, pedagoška, psihološka, teološka. Imajte povjerenja u sebe i u vlastita znanja i vjerska iskustva koja ste do sada stekli. Mi imamo povjerenja kako Vi možete sa svojom djecom (i malima i velikima) razgovarati, meditirati, poučavati, otkrivati, te živjeti autentično zajedništvo u vjeri. Možda ste to oduvijek htjeli, no niste mogli jer niste imali vremena, motivacije, snage za pripremu, možda ste se osjećali nesigurno. Nemojte se plašiti, usudite se započeti kateheze sa svojom obitelji. Vi, Vas dvoje, muž i žena, sjednite, pripremite se, pročitajte naše upute, odredite vrijeme i započnite nekom molitvom koju svi u obitelji znate „Oče naš…“
U obitelji započinjemo naš put kroz život, put spoznavanja, učenja, razvijanja navika, vrijednosti, a najviše u obitelji učimo o ljubavi. Uz sve nabrojeno, obitelj je prvo mjesto gdje možemo doživjeti iskustvo duhovnosti i prijenos vjere, jer svojim svjedočenjem obitelj jest odgojiteljica u vjeri. Kršćanske obitelji, temeljem sakramenta ženidbe, se očituju kroz svoje poslanje kao mjesto Saveza Krista i Crkve.
Roditelji, kao prvi odgojitelji u vjeri, mogu prenositi vjerske istine svojim osobnim primjerom i svjedočenjem, poticanjem usvajanja kršćanskih vrijednosti (kao što su npr. odgovornost, ostvarivanje slobode, solidarnosti, povjerenja i sl.) koje i sami žive. Međusobna ljubav supružnika uistinu je odsjaj ljubavi Presvetog Trojstva. Odsjaj te ljubavi Presvetog Trojstva preljeva se i u obiteljskom životu kroz međusobne odnose: bračne, očinske, majčinske, sinovske, bratske, te ih također Ljubav Presvetog Trojstva ujedinjuje u zajedništvu. Zajedništvo u obiteljskoj molitvi će djeci uliti pouzdanje u vjeru, poticat će ih na sudjelovanje u slavljima, autentičnost u kršćanskom svjedočenju te pružiti sigurnost u životnim poteškoćama. Roditelji imaju zadaću i interpretirati djeci vjerske istine, razloge prakticiranja kršćanskog života, a isto tako poticati ih i na čitanje biblijskih pripovijesti tijekom cijele liturgijske godine.
Roditelji s djecom provedu tek jedan dio svoga života, prirodno je i normalno da djeca odrastaju, osamostaljuju se i odlaze od kuće. Kao što je Isus proveo 30 godina života, tako ste i vi kao djeca proveli određeno vrijeme sa svojim obiteljima, a sada kada imate vlastitu djecu morate si osvijestiti kako će i oni biti s vama tek jedno ‘određeno’ vrijeme. Upravo, dok su tu, to kratko, ljudski ograničeno vrijeme, iskoristite trenutke koji su vam darovani, kako bi s njima proveli bliske trenutke. Djeca neće pamtiti sutra koliko ste radili i zarađivali te što ste im kupili, već zajedničke zgode i darovane trenutke. Zbog toga, pokušajte pronaći vrijeme za mogućnost ostvarivanja zajedništva, kako bi se više igrali, radili, vježbali, pjevali, smijali se…
No, pokušajte pronaći vremena i za poučavanje, molitvu, organizaciju obiteljskih katehezi. Mi ćemo Vam pokušati u tome pomoći kroz nekoliko sugestija i smjernica: kako i na koji način možete imati obiteljske kateheze pri kojima ćete se s vašom djecom i pomoliti i poučiti i naučiti nešto novoga i saznati što se u njihovim srcima i glavama događa, te provesti vrijeme zajedno i zabaviti se (nemojte misliti kako ćete ‘držati’ predavanja djeci o temeljnim vjerskim istinama – to nije cilj obiteljskih kateheza).
Nekoliko praktičnih uputa:
- Upravo vi supružnici/roditelji se prvo dogovorite i predstavite djeci ovaj plan, možda će neki biti za, a neki protiv… polako i strpljivo s onima koji će se tome protiviti, dajte im slobodu izbora. Možda će vam se za koji dan ipak pridružiti.
- Dogovorite se u obitelji koje vrijeme je najbolje za ‘održavanje’ obiteljskih katehezi, tj. kada većini odgovara (pregovarajte o tome kako bi svi bili zadovoljni izborom dogovorenog vremena).
- Kateheza ne treba trajati dugo, od 15 minuta do 45 minuta najviše (ovisi o dobi djece/mladih). Ukoliko živite s odraslom djecom možda će se razgovor odužiti, to je dobrodošlo. Međutim, nemojte očekivati od djece nižeg uzrasta pažnju dužu od 15 minuta.
- Aktivnosti trebaju biti raznolike i prilagođene uzrastu.
- Zadatci trebaju biti ravnomjerno raspoređeni svim ukućanima, npr. neki će crtati, drugi čitati, treći pisati, analizirati, prepričati, započeti molitvu, zazvoniti za kraj…
- Provjerite što imate u svom domu dostupno od vjerske literature (Biblija, dječja Biblija, molitvenici, vjeronaučni udžbenici, katekizam i dr.).
- Koristite izvore i s interneta, samo obratite pažnju na relevantnost izvora pri preuzimanju sadržaja.
Tema obiteljskih susreta i razmatranja: ISUSOVO ODRASTANJE
I Isus je rođen u obitelji. U toj obitelji je proveo 30 godina, usprkos ozloglašenosti Nazareta, jer čak i Ivan podsjeća kako to „Iz Nazareta da može biti što dobro?“ (Iv 1,46). U toj periferiji je ostao tako dugo, i k tome još bijaše im poslušan. Šta će Bog tamo u toj periferiji, i tako poslušan? Pitate se možda? Isusov puta je bio u toj obitelji, normalan tijek, u skladu s običajima pobožne i marljive židovske obitelji. Radili su sve nužne poslove, ali se i molilo. Vrijeme provedeno u obitelji prema papi Franji, nije rasipanje vremena, jer je Isus proveo to vrijeme s najsvetijom ženom i bezgrješnom Marijom, te Josipom najvećim pravednikom. Možda se pitate što je Isus radio kao dijete, kao mladić? Na koji način je sveta obitelj provodila vrijeme? Možda bi vas raznježila vijest o tome kako je Isus u mladosti sudjelovao u događajima u vjerskoj zajednici i kako je obavljao dužnosti društvenoga života? Pita se o svemu tome i papa Franjo (usp. Papa Franjo (2015) Obitelj je dragocjeno blago. Kateheze o obitelji. Verbum. Split 2015.).
Pokušajte kroz 7 dana (to može biti sedam dana u nizu, npr. od ponedjeljka do nedjelje, no može biti i kroz sedam tjedana te svake nedjelje npr. se obitelj može okupiti i razmatrati – svakako vi donesite odluku što vam je najzgodnije i najpraktičnije), pri okupljanju na obiteljskim katehezama razmišljati, pitati se, istražiti, iskazati znatiželju za Isusov život prije nego li je započeo svoje javne nastupe. Od navještaja Isusova začeća, rođenja, prikazanja u Hramu, djetinjstva, adolescencije, odrastanja, odlaska od kuće.
Roditelji se mogu pripremiti tako što će pročitati prva tri poglavlja Lukinog evanđelja o Navještaju Isusova začeća, rođenju i Isusovom djetinjstvu (Lk 1-3).
1. Obiteljski susret: Navještaj Isusova začeća i rođenja (Lk 1,26-38)
Evanđelje po Luki: „U šestome mjesecu posla Bog anđela Gabriela u galilejski grad imenom Nazaret k djevici zaručenoj s mužem koji se zvao Josip iz doma Davidova; a djevica se zvala Marija. Anđeo uđe k njoj i reče: »Zdravo, milosti puna! Gospodin s tobom!« Na tu se riječ ona smete i stade razmišljati kakav bi to bio pozdrav. No anđeo joj reče: »Ne boj se, Marijo! Ta našla si milost u Boga. Evo, začet ćeš i roditi sina i nadjenut ćeš mu ime Isus. On će biti velik i zvat će se Sin Svevišnjega. Njemu će Gospodin Bog dati prijestolje Davida, oca njegova, i kraljevat će nad domom Jakovljevim uvijeke i njegovu kraljevstvu neće biti kraja.«
Nato će Marija anđelu: »Kako će to biti kad ja muža ne poznajem?« Anđeo joj odgovori: »Duh Sveti sići će na te i sila će te Svevišnjega osjeniti. Zato će to čedo i biti sveto, Sin Božji. A evo tvoje rođakinje Elizabete: i ona u starosti svojoj zače sina. I njoj, nerotkinjom prozvanoj, ovo je već šesti mjesec. Ta Bogu ništa nije nemoguće!«
Nato Marija reče: »Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi!« I anđeo otiđe od nje.“
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što im se svidjelo u tekstu, kako se osjećaju, jesu li nešto posebno zapamtili, kako zamišljaju anđela, žele li ga nacrtati, što za njih znači Sin Božji, tko je Sin Božji, tko je Bog, potaknuti ih na slaganje cijele scene s kockicama i/li drugim igračkama i sl.
*** Starija djeca i mladi se mogu potaknuti da nacrtaju strip o događaju koji je opisan u tekstu. Druga mogućnost je usmjeravanje djece i mladih na povezivanje opisanog događaja s nekim stvarnim iskustvima u životu. Osim toga, može se izabrati nekakva slika koja prikazuje Navještenje (npr. na internetu se pronađe i postavi na zaslon laptopa) te djeca mogu razmatrati nad tom slikom.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati o tekstu tako da ih se potakne da sami još jednom pročitaju tekst. Mogu označiti posebnim simbolima dijelove teksta koji su za njih posebno značajni: ? – upitnikom označavamo dijelove teksta koji su nam nejasni; i – Uskličnik naopačke napisan predstavlja neku novu ideju, spoznaju koju sam stekao čitanjem ovog teksta, nešto čime sam posebno ‘prosvjetljen’; <3 💙– srce nacrtamo pokraj onog dijela teksta koji za mene ima neko posebno ‘simpatično’ ‘srcu blisko’ značenje. Nakon toga svaki sudionik izlaže svoje nedoumice, prosvjetljenja te simpatična mjesta u tekstu. Zajednički komentiramo i tražimo odgovore na pitanja (možda u katekizmu ili na internetu), iskazujemo zahvalnost za međusobno povezivanje i otvorenost. Obratite pažnju kako nema točnih ni netočnih odgovora, sve je dobrodošlo. Na svakom sljedećem susretu promijenite raspored sjedenja.
2. Obiteljski susret: Rođenje Isusovo(Lk 2,1-20)
Evanđelje po Luki: U one dane izađe naredba cara Augusta da se provede popis svega svijeta. Bijaše to prvi popis izvršen za Kvirinijeva upravljanja Sirijom. Svi su išli na popis, svaki u svoj grad. Tako i Josip, budući da je bio iz doma i loze Davidove, uziđe iz Galileje, iz grada Nazareta, u Judeju – u grad Davidov, koji se zove Betlehem – da se podvrgne popisu zajedno sa svojom zaručnicom Marijom koja bijaše trudna.
I dok su bili ondje, navršilo joj se vrijeme da rodi. I porodi sina svoga, prvorođenca, povi ga i položi u jasle jer za njih nije bilo mjesta u svratištu.
A u tom kraju bijahu pastiri: pod vedrim su nebom čuvali noćnu stražu kod svojih stada. Anđeo im Gospodnji pristupi i slava ih Gospodnja obasja! Silno se prestrašiše. No anđeo im reče: »Ne bojte se! Evo, javljam vam blagovijest, veliku radost za sav narod! Danas vam se u gradu Davidovu rodio Spasitelj – Krist, Gospodin. I evo vam znaka: naći ćete novorođenče povijeno gdje leži u jaslama.« I odjednom se anđelu pridruži silna nebeska vojska hvaleći Boga i govoreći:
»Slava na visinama Bogu,
a na zemlji mir ljudima,
miljenicima njegovim!«
Čim anđeli otiđoše od njih na nebo, pastiri stanu poticati jedni druge: »Hajdemo dakle do Betlehema. Pogledajmo što se to dogodilo, događaj koji nam obznani Gospodin.« I pohite te pronađu Mariju, Josipa i novorođenče gdje leži u jaslama. Pošto sve pogledaše, ispripovjediše što im bijaše rečeno o tom djetetu. A svi koji su to čuli divili se tome što su im pripovijedali pastiri.
Marija u sebi pohranjivaše sve te događaje i prebiraše ih u svome srcu.
Pastiri se zatim vratiše slaveći i hvaleći Boga za sve što su čuli i vidjeli kako im je bilo rečeno.
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što im se svidjelo u tekstu, kako se osjećaju, jesu li nešto posebno zapamtili, kako zamišljaju putovanje Josipe i Marije u Betlehem, žele li to nacrtati, kako zamišljaju anđeosku pjesmu, možete ih potaknuti na slaganje cijele scene s kockicama i/li drugim igračkama i sl.
*** Starija djeca i mladi se mogu potaknuti da nacrtaju strip o događaju koji je opisan u tekstu. Druga mogućnost je usmjeravanje djece i mladih na povezivanje opisanog događaja s nekim stvarnim iskustvima u životu (tko se nedavno rodio, kako su se osjećali, kako je obilježen taj događaj). Osim toga, može se izabrati nekakva slika koja prikazuje Isusovo rođenje (npr. na internetu se pronađe i postavi na zaslon laptopa) te djeca mogu razmatrati nad tom slikom. Možete ih potaknuti da prepričaju ovaj događaj u obliku novinarskog članka tj. izvještaja.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati o tekstu tako da ih se potakne da sami još jednom pročitaju tekst. Mogu označiti posebnim simbolima dijelove teksta koji su za njih posebno značajni: ? – upitnikom označavamo dijelove teksta koji su nam nejasni; i – Uskličnik naopačke napisan predstavlja neku novu ideju, spoznaju koju sam stekao čitanjem ovog teksta, nešto čime sam posebno ‘prosvjetljen’; <3 💙 – srce nacrtamo pokraj onog dijela teksta koji za mene ima neko posebno ‘simpatično’ ‘srcu blisko’ značenje. Nakon toga svaki sudionik izlaže svoje nedoumice, prosvjetljenja te simpatična mjesta u tekstu. Zajednički komentiramo i tražimo odgovore na pitanja (možda u katekizmu ili na internetu), iskazujemo zahvalnost za međusobno povezivanje i otvorenost. Obratite pažnju kako nema točnih ni netočnih odgovora, sve je dobrodošlo. Na svakom sljedećem susretu promijenite raspored sjedenja.
3. Obiteljski susret: Isusovo prikazanje u Hramu (Lk 2,21-24)
Evanđelje po Luki: Kad se navršilo osam dana da bude obrezan, nadjenuše mu ime Isus, kako ga je bio prozvao anđeo prije njegova začeća. Kad se zatim po Mojsijevu Zakonu navršiše dani njihova čišćenja, poniješe ga u Jeruzalem da ga prikažu Gospodinu – kao što piše u Zakonu Gospodnjem: Svako muško prvorođenče neka se posveti Gospodinu! – i da prinesu žrtvu kako je rečeno u Zakonu Gospodnjem: dvije grlice ili dva golubića.
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što im se svidjelo u tekstu, kako se osjećaju, jesu li nešto posebno zapamtili, pustite ih da vam postave pitanje što znači prikazanje u Hramu, usmjerite ih na njihovo krštenje, opišite kako je izgledalo njihovo krštenje, tko je sve sudjelovao u tome…
*** Starija djeca i mladi se mogu potaknuti također na razgovor o vlastitom krštenju. Osim toga mogu kao i u prethodnim susretima crtati strip o događaju koji je opisan u tekstu. Druga mogućnost je usmjeravanje djece i mladih na povezivanje opisanog događaja s nekim stvarnim iskustvima u životu (npr. tko se nedavno krstio, tj. na čijem su nedavno krštenju bili, što je to za njih značilo i sl.). Osim toga, može se izabrati nekakva umjetnička slika koja prikazuje Prikazanje u Hramu (npr. na internetu se pronađe i postavi na zaslon laptopa) te djeca mogu razmatrati nad tom slikom. Možete ih potaknuti da prepričaju ovaj događaj u obliku novinarskog članka tj. izvještaja.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati o tekstu tako da ih se potakne da sami još jednom pročitaju tekst. Mogu označiti posebnim simbolima dijelove teksta koji su za njih posebno značajni: ? – upitnikom označavamo dijelove teksta koji su nam nejasni; i – Uskličnik naopačke napisan predstavlja neku novu ideju, spoznaju koju sam stekao čitanjem ovog teksta, nešto čime sam posebno ‘prosvjetljen’; <3 💙 – srce nacrtamo pokraj onog dijela teksta koji za mene ima neko posebno ‘simpatično’ ‘srcu blisko’ značenje. Nakon toga svaki sudionik izlaže svoje nedoumice, prosvjetljenja te simpatična mjesta u tekstu. Zajednički komentiramo i tražimo odgovore na pitanja (možda u katekizmu ili na internetu), iskazujemo zahvalnost za međusobno povezivanje i otvorenost. Obratite pažnju kako nema točnih ni netočnih odgovora, sve je dobrodošlo. Na svakom sljedećem susretu promijenite raspored sjedenja.
4. Obiteljski susret: Isusovo djetinjstvo (Lk 2, 39-40)
Evanđelje po Luki: „Kad obaviše sve po Zakonu Gospodnjem, vratiše se u Galileju, u svoj grad Nazaret. A dijete je raslo, jačalo i napunjalo se mudrosti i milost je Božja bila na njemu.“
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što im se svidjelo u tekstu, kako se osjećaju, razgovarajte o tome što znači za njih kada dijete raste i jača, na koji način se to vidi npr. na njima, mogu nacrtati kako djeca rastu: beba, dijete hoda, trči, igra se s drugom djecom i sl.
*** Starija djeca i mladi – pokušajte s njima razgovarati što za njih osobno znači rast i razvoj, jačanje, učenje, punjenje ‘mudrošću’ i sl. Naravno, uz razgovor ih se može potaknuti da nacrtaju strip o događaju koji je opisan u tekstu. Druga mogućnost je usmjeravanje djece i mladih na povezivanje opisanog događaja s nekim stvarnim iskustvima u životu. Osim toga, može se izabrati nekakva slika koja prikazuje Isusa dječaka (npr. na internetu se pronađe i postavi na zaslon laptopa) te djeca mogu razmatrati nad tom slikom. Možete ih potaknuti da prepričaju ovaj događaj u obliku novinarskog članka tj. izvještaja.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati o tekstu tako da ih se potakne da sami još jednom pročitaju tekst. Mogu označiti posebnim simbolima dijelove teksta koji su za njih posebno značajni: ? – upitnikom označavamo dijelove teksta koji su nam nejasni; i – Uskličnik naopačke napisan predstavlja neku novu ideju, spoznaju koju sam stekao čitanjem ovog teksta, nešto čime sam posebno ‘prosvjetljen’; <3 💙 – srce nacrtamo pokraj onog dijela teksta koji za mene ima neko posebno ‘simpatično’ ‘srcu blisko’ značenje. Nakon toga svaki sudionik izlaže svoje nedoumice, prosvjetljenja te simpatična mjesta u tekstu. Zajednički komentiramo i tražimo odgovore na pitanja (možda u katekizmu ili na internetu), iskazujemo zahvalnost za međusobno povezivanje i otvorenost. Obratite pažnju kako nema točnih ni netočnih odgovora, sve je dobrodošlo. Na svakom sljedećem susretu promijenite raspored sjedenja.
5. Obiteljski susret: Isus tinejdžer (Lk 2,41-52)
Evanđelje po Luki: „Njegovi su roditelji svake godine o blagdanu Pashe išli u Jeruzalem. Kad mu bijaše dvanaest godina, uziđoše po običaju blagdanskom. Kad su minuli ti dani, vraćahu se oni, a dječak Isus osta u Jeruzalemu, a da nisu znali njegovi roditelji. Uvjereni da je među suputnicima, odoše dan hoda, a onda ga stanu tražiti među rodbinom i znancima. I kad ga ne nađu, vrate se u Jeruzalem tražeći ga.
Nakon tri dana nađoše ga u Hramu gdje sjedi posred učiteljâ, sluša ih i pita. Svi koji ga slušahu bijahu zaneseni razumnošću i odgovorima njegovim. Kad ga ugledaše, zapanjiše se, a majka mu njegova reče: »Sinko, zašto si nam to učinio? Gle, otac tvoj i ja žalosni smo te tražili.« A on im reče: »Zašto ste me tražili? Niste li znali da mi je biti u onome što je Oca mojega?« Oni ne razumješe riječi koju im reče.
I siđe s njima, dođe u Nazaret i bijaše im poslušan. A majka je njegova brižno čuvala sve ove uspomene u svom srcu.“
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što im se svidjelo u tekstu, kako se osjećaju, jesu li nešto posebno zapamtili, kako zamišljaju mogućnost da su Marija i Josip izgubili Isusa, žele li to nacrtati, kako zamišljaju razgovor Marije i Josipa s Isusom nakon što su ga pronašli, jesu li ga stavili u kaznu, možete ih potaknuti na crtanje ili slaganje cijele scene s kockicama i/li drugim igračkama i sl.
*** Starijoj djeci i mladima će ovo biti vrlo izazovan tekst o njihovim granicama koje prelaze roditelji, a i o granicama koje postavljaju roditelji a oni ih prelaze. Kako zamišljaju cijelu tu scenu i razvoj događaja. Kako bi to izgledalo u vašoj obitelji. Osim razgovora, mogu se potaknuti da nacrtaju strip o događaju koji je opisan u tekstu. Druga mogućnost je usmjeravanje djece i mladih na povezivanje opisanog događaja s nekim stvarnim iskustvima u životu. Osim toga, može se izabrati nekakva slika koja prikazuje Isusa u Hramu kako propovijeda (npr. na internetu se pronađe i postavi na zaslon laptopa) te djeca mogu razmatrati nad tom slikom. Možete ih potaknuti da prepričaju ovaj događaj u obliku novinarskog članka tj. izvještaja.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati o tekstu tako da ih se potakne da sami još jednom pročitaju tekst. Mogu označiti posebnim simbolima dijelove teksta koji su za njih posebno značajni: ? – upitnikom označavamo dijelove teksta koji su nam nejasni; i – Uskličnik naopačke napisan predstavlja neku novu ideju, spoznaju koju sam stekao čitanjem ovog teksta, nešto čime sam posebno ‘prosvjetljen’; <3 💙 – srce nacrtamo pokraj onog dijela teksta koji za mene ima neko posebno ‘simpatično’ ‘srcu blisko’ značenje. Nakon toga svaki sudionik izlaže svoje nedoumice, prosvjetljenja te simpatična mjesta u tekstu. Zajednički komentiramo i tražimo odgovore na pitanja (možda u katekizmu ili na internetu), iskazujemo zahvalnost za međusobno povezivanje i otvorenost. Obratite pažnju kako nema točnih ni netočnih odgovora, sve je dobrodošlo. Na svakom sljedećem susretu promijenite raspored sjedenja.
6. Obiteljski susret: Isus odrasta (Lk 2,42)
Evanđelje po Luki: „A Isus napredovaše u mudrosti, dobi i milosti kod Boga i ljudi.“
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** S mlađom djecom razgovarajte o tome što za njih znači kada netko napreduje, uči, proslavio je više rođendana od njih. Što žele biti kada odrastu? S čime bi se htjeli baviti i sl.
*** Za stariju djecu i mlade dobro je razgovarati o njihovoj perspektivi budućnosti, njihovim željama i očekivanjima. Što bi najviše željeli za sebe, u čemu se mogu prepoznati, u kakvom zanimanju i sl. Naravno, mogu sve to nacrtati kroz strip. Možete ih potaknuti da prepričaju svoj budući život u obliku novinarskog članka tj. izvještaja.
**** S odraslom djecom i ukućanima se može raspravljati također o odrastanju, mudrosti i zrelosti, ali i što za njih znači milost kod Boga i ljudi.
7. Obiteljski susret: Isus odlazi od kuće (Lk 3, 23)
Evanđelje po Luki: „Kad je Isus nastupio, bilo mu je oko trideset godina.“
Upute za obiteljsko razmatranje:
*Nakon zajedničke uvodne molitve pročitajte tekst ili ga prepričajte djeci.
** Razgovarajte s ukućanima što znači za njih odlazak od kuće, kada je pravo vrijeme za to, koji uvjeti trebaju biti ispunjeni, čemu trebaju težiti… što bi svatko od njih volio?
*** Možete razmisliti o sastavljanju obiteljskog blagoslova kojim ćete blagosloviti svako dijete kada jednog dana bude odlazilo od kuće.